onsdag 7 juni 2017

Ord som klumpedunsa

Just idag har jag slagit upp fem ord i SAOB, för att få veta när de använts, alltså årtal, så att jag kan eller inte kan använda dem i manuset. Och just därför känner jag mig så himla glad över den ordboken idag.

Alltså har ju använt den redan för Martrilogin, för att få grepp om hur man kan tala om maror till exempel. Det är bara så fint att kunna gå dit och kolla igen.

Att ord som "klumpedunsa", som inte är ett ord jag direkt går omkring och strör ut titt som tätt. Typ aldrig säger jag just det ordet. Men kan höra min mormor säga det i mitt huvud, höra henne säga det om något, någon, kanske inte ens mig, kanske inte ens i verkligheten, kanske om min mamma som barn när jag inte var med. Men kan höra mormor säga det och kollade, att jo, det kunde hon tänkas ha sagt. Att idag, SAOB, bästa uppslagsverket för klumpedunsa till exempel.

Inga kommentarer: